درمان گیاهی زردی نوزاد

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ تعداد بازدید: ۳۴۰۲
send via email google plus facebook twitter

درمان گیاهی زردی نوزاد

 زردی نوزادی یکی از انواع یرقان است که ناشی از غلبه خلط صفرا می‌باشد. در منابع طب سنتی، عوامل مختلفی از قبیل سوءمزاج‌های گرم بدن، ورم، ضعف و سوءمزاجات کبد و کیسه صفرا و نیز انسدادهای کبد و مجاری صفراوی از علل یرقان ذکر شده است که از این میان، سوءمزاج و ضعف کبد را می‌توان از مهم‌ترین عوامل یرقان نوزادی نام برد. 

برای دفع صفرا در طب سنتی، گیاهان متعددی وجود دارد اما مصرف آنها در نوزادان محدود است و برخی از آن موارد را می‌توان برای درمان در نوزادان مورد استفاده قرار داد. با توجه به منابع سنتی و نیز بر اساس مطالعات جدید صورت‌گرفته، برخی از درمان‌های گیاهی چون شیرخشت و ترنجبین دراین زمینه بسیار مفیدند. گیاهان مولد این ترکیبات به صورت بومی در کشور ما رشد می‌یابند و به دلایل شرایط اقلیمی و آب و هوایی، بهترین نوع آن در ایران موجود است.

مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف شیرخشت و ترنجبین در نوزادان، میزان بیلی‌روبین افزایش‌یافته را کاهش می‌دهد و منجر به کوتاه شدن مدت‌زمان بستری و عوارض یرقان می‌شود. از دیگر داروهای موجود در طب سنتی در این زمینه، می‌توان به عناب، گل بنفشه، گل خطمی، و نیز عرق کاسنی و عرق بیدمشک اشاره نمود.

مصرف برخی از ترکیبات طبیعی توسط مادر که در حالت معمول قابل تجویز به نوزاد نیست، می‌تواند از طریق ترشح مواد مؤثره آن در شیر به نوزاد منتقل شود.

 از این دسته ترکیبات می‌توان به ماءالشعیر طبی اشاره کرد که از جوشاندن جو و صاف کردن آب آن به دست می‌آید و با ماءالشعیر موجود در بازار متفاوت است. همچنین مصرف آلوی بخارا، شربت آلبالو، مغز بادام، تمر هندی، زرشک، عرق کاسنی و شاهتره و نیز استفاده از غذاهایی که در آنها ماش، عدس، جو، کدو، زرشک، رب انار و روغن بادام شیرین به کار رفته است توسط مادر، می‌تواند در درمان کمک‌کننده باشد.

غذاهای چرب و ادویه‌ تند، عامل اصلی تولید صفرا در بدن 
تغییر در رژیم غذایی و پرهیز از مصرف برخی مواد از جمله غذاهای چرب و ادویه تند در غذا و خشکبار گرم، به طبع در شیر آنها تاثیر می‌گذارد و این در سلامت نوزاد مؤثر است. همچنین ضروری است مادران از عوامل دیگر مولد صفرا مثل عصبانیت‌ها و تنش‌های روانی و قرار گرفتن در معرض آفتاب و گرما به شدت اجتناب نمایند.

زردی به‌جز حالت شایع که به صورت فیزیولوژیک و ناشی از شیر مادر بروز می‌کند، می‌تواند به علل بیماری‌های گوناگون از قبیل برخی اختلالات خونی، کم‌کاری تیروئید یا انواع عفونت‌ها نیز ایجاد شود. بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود در هنگام ابتلای نوزادان به زردی، ابتدا آنها را مورد بررسی طب مدرن قرار دهند تا سطح بیلی‌روبین آنها و علل مربوطه مشخص شود. در صورتی که زردی ناشی از بیماری‌های فوق‌الذکر باشد، لازم است نوزاد زیر نظر پزشک متخصص نوزادان تحت درمان‌های رایج قرار گیرد و عدم مراجعه به مراکز درمانی و بسنده کردن به درمان‌های گیاهی ممکن است نوزاد را با خطرات جبران‌ناپذیری مواجه کند. 

    دیدگاه ها
    سوال یا دیدگاه خود را بنویسید :

    نام :

    نظر:

    کدامنیتی بالا را وارد کنید:

    مامانا کلاب را دنبال کنید

    نرم افزار موبایل