درمان ناباروری

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ تعداد بازدید: ۲۹۵۹
send via email google plus facebook twitter

درمان ناباروری

نکاتی که هر زوج جوانی باید بداند

به چه مراکزی برای درمان ناباروری مراجعه کنیم؟

زوج​ها برای درمان ناباروری باید به مراکز سرشناس و معتبر در زمینه درمان ناباروری مراجعه کنند. مراکزی که در آنها متخصص ناباروری مردان، متخصص ناباروری زنان و جنین‌شناس وجود داشته باشند و مشکلات و احتمال​هایی که باعث ناباروری در مردان و زنان می​شود به طور کامل بررسی شود. بهترین مراکز، مراکزی هستند که تمامی این بخش​ها در آنها وجود داشته باشد و به صورت تیمی برای درمان ناباروری اقدام ​کنند. در این شرایط بیمار مجبور نیست برای انجام آزمایش​های مختلف و تکمیل پرونده​اش به مراکز درمانی مختلف مراجعه کند. مراکزی که در وهله اول تشخیص درستی از ناباروری و دلایل ناباروری مراجعان خود داشته باشند و با بهترین انتخاب برای درمان آنها اقدام کنند. به طور کلی مراکز درمانی داریم که موفقیت در آنها 10 درصد است و مراکزی که موفقیت در آنها بیش از 30 درصد است. مشخص است که اگر به مراکز درمانی دوم مراجعه شود، نتیجه بهتری به دست خواهد آمد. بنابراین با مشاوره با پزشک و انجمن​ ناباروری می‌توان با مراکز معتبر و صاحب​نام در زمینه درمان آشنا شد و برای درمان به آنها مراجعه کرد.

از اهمیت روند درمان چه می‌دانید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که موفقیت روند درمان را بیشتر می​کند، رعایت فاصله درمان​هاست. در صورتی که فاصله درمان​ها رعایت نشود احتمال از بین رفتن تاثیر داروها در زوج زیاد می​شود و روند درمان با اختلال​هایی روبه‌رو می​شود که بر نتیجه درمان نیز تاثیر می​گذارد. این مسئله با توجه به هزینه​های سرسام‌آور درمان ناباروری در کشور بار مضاعفی را بر مشکلات زوج​ها اضافه می​کند. از سوی دیگر با توجه به افزایش سن زوج بهتر است آنها روند درمان را به تعویق نیاندازند زیرا شانس درمان برای زنان 40 ساله 10 تا 15 درصد و برای زنان 25 تا 32 ساله 30 تا 35 درصد است.

این نکته را جدی بگیرید

زوج​های نابارور باید توجه داشته باشند که در حال حاضر 50 مرکز برای درمان ناباروری با حضور متخصصان مختلف در حوزه تشخیص و درمان در کشور فعالیت می​کنند که انتخاب بهترین آنها باید با مشاوره و بررسی با صاحب​نظران این حوزه انجام شود. چرا که مراجعه به مرکزی که توانایی کامل در تشخیص و انتخاب درمان مناسب برای زوج​ها را نداشته باشد صرفا تلف کردن وقت مفید، صرف هزینه​های گزاف و در نهایت تشخیص نادرست علت ناباروری و دستکاری​های بیهوده بدن زن و شوهر است که هرکدام می​تواند تاثیر‌های منفی بر روند درمان ناباروری آنها داشته باشد.

هزینه​های درمان چقدر است؟

از آنجا که بسیاری از تجهیزات و داروهایی که برای درمان ناباروری در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد وارداتی است، تحریم​های اخیر تاثیر زیادی بر هزینه​های تامین دارو و تجهیزات داشته و این مسئله موجب شده تا هزینه​های درمان ناباروری دو برابر شود. در حال حاضر هزینه هر دوره درمان ناباروری اعم از دارو، خدمات پاراکلینیکی و اتاق عمل بسته به میزان مشکلات زوج​ها بین 5/2 تا 5 میلیون تومان است و  هر زوج برای درمان باید 3 تا 4 دوره درمانی را پشت سر بگذارد که بخشی از این هزینه​ها مربوط به بخش تشخیص دلایل نازایی  برای برخی از زوج​هاست. در این شرایط جراحی​های تشخیصی به زوج​ها توصیه می​شود که در کنار سونوگرافی و آزمایش​های مختلف حدود 50 تا 500 هزار تومان هزینه دارد. مابقی هزینه​ها در بخش درمان مربوط به داروهایی است که باید توسط زوج مصرف شود. نسخه‌ها و داروهایی که گاهی باید 3 تا 4 بار برای درمان قطعی برای زوج تجویز شود.

متخصصان چه می​گویند

از ناباروری بیشتر بدانید

در تعریفی که سازمان جهانی بهداشت who درباره ناباروری مطرح کرده که به عنوان تعریف کلی ناباروی مورد استفاده قرار می​گیرد، زوجی که یک سال به صورت مداوم و بی​وقفه بدون استفاده از هیچ وسیله پیشگیری برای بچه​دار شدن تلاش کنند و بارداری صورت نگیرد، در این حالت آنها باید نزد متخصص ناباروری بروند تا موقعیت خود را بررسی کنند. نکته مهم این است که زوج باید یک سال به طور مستمر برای بچه​دار شدن اقدام کند. به این ترتیب با شروع سیکل قاعدگی خونریزی آغاز می​شود و همزمان با ریختن لایه​های داخل رحم و ساخته شدن لایه​های جدید تغییرات هورمونی نیز در بدن اتفاق می​افتد و مکانیسم آماده شدن تخمک در بدن انجام می​شود. به این ترتیب در هر سیکل قاعدگی 10 تا 20 تخمک بالغ می​شود و در نهایت یک تا 2 عدد از آنها آزاد می​شود. در این شرایط یک روز بعد از رابطه زناشویی، اسپرم خود را به لوله​های رحمی که تخمک در آنجا مستقر است می​رساند و سرانجام بارداری شکل می​گیرد. در این شرایط نیز پس از لانه​گزینی جنین در رحم شکل می​گیرد. اما اگر بعد از 19 روز اسپرم به تخمک نرسید و بارداری شکل نگرفت و این روند 12 بار بعد از سیکل​های قاعدگی زن تکرار شد، باید احتمال نازایی مورد بررسی قرار گیرد. نمی‌توان به راحتی به زوج یا یکی از زوجین برچسب ناباروری زد.

دلایل ناباروری در زنان و مردان

دلایل مختلفی احتمال ناباروری را در مردان و زنان به وجود می​آورد. بروز هر یک از این احتمال​ها می​تواند بارداری را در زوج دچار اختلال کند. در این شرایط نیز متخصصان پس از 12 بار تکرار تلاش برای بچه​دار شدن، در صورت به دست نیامدن نتیجه به زوج اعلام می​کنند که احتمال ناباروی آنها به یکی از دلایل زیر وجود دارد و آنها برای درمان باید اقدام کنند.

     گاهی ممکن است اسپرم  سالم وجود نداشته باشد یا شکل مناسب را برای باروری نداشته باشد.
     در برخی شرایط اسپرم فعال و محرک وجود ندارد.
     اسپرم در مسیر رسیدن به رحم از بین برود یا امکان رسیدن اسپرم به تخمک وجود نداشته باشد.
     عوامل مناسب برای لقاح وجود نداشته باشد که در این شرایط باید فاکتورهای مناسب در اسپرم و تخمک وجود داشته باشد.
     در برخی موارد تخمک سالم وجود ندارد یا لوله​های رحمی دچار اختلالی هستند که مانع رسیدن تخمک به اسپرم می​شود.
     گاهی محیط مناسب برای لقاح وجود ندارد و رحم شرایط لازم را برای باروری ندارد.


در چه شرایطی باید فورا برای درمان اقدام کرد؟

شرایطی برای مردان و زنان وجود دارد که در صورت بروز آنها نیاز به 12 بار تلاش برای بچه​دار شدن به مدت یک سال نیست و زوج باید هر چه زودتر برای درمان اقدام کند.

     در صورتی که  بیضه مرد دچار عفونت ناشی از جراحی شده باشد یا ضربه خورده باشد.
     اگر رویش موها در بدن مرد به صورت نرمال و طبیعی نباشد.
     مردانی  که دچار کوتاهی یا بلندی قد مفرط هستند.
     افرادی که سابقه ناباروری در خانواده آنها وجود دارد نیز باید مانند گروه‌های قبلی باید زودتر برای درمان اقدام کنند.
     زنانی که سابقه جراحی در ناحیه شکم داشتند یا سابقه چسبندگی در ناحیه شکم داشتند نیز در این گروه​اند.
     در صورتی که سن زنی از مرز 35 گذشته باشد یا سن زوج به طور کلی بالا باشد نیز باید سریع​تر برای درمان اقدام کند و نیازی نیست تا 12 مرحله را پشت سر بگذارد.




 دلایل ناباروری در دنیای مدرن را بشناسیم؟

متخصصان و کارشناسان ناباروری در سراسر جهان برای ناباروری در میان زوج​ها دلایل مختلفی را می​شناسند:

سن زوج مهم‌ترین فاکتور

امروزه در دنیای مدرن دلایل مختلفی برای ناباروی مردان و زنان وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها از دیدگاه متخصصان و کارشناسان سن زوج است. زوج​ها باید توجه داشته باشند که میزان باروری زنان در زیر 25 سال بیش از 80 درصد و در زنانی که از مرز 35 سالگی گذشته‌اند به کمتر از 50 درصد می​رسد. چرا که در این سن و سال احتمال محدود شدن تعداد تخمک​ها وجود دارد؛ عاملی که خود به تنهایی می​تواند موجب کاهش باروری و افزایش خطر ناهنجاری​های مادرزادی در جنین و نوزاد شود. علاوه بر این، مردان بالای 35 سال است در مقایسه با مردانی که سن آنها کمتر از 35 سال است شانس باروری کمتری دارند و احتمال افزایش ناهنجاری​های کروموزومی در فرزندان آنها بیشتر است.

آلودگی​های محیطی  و صنعتی

یکی از مواردی که می​تواند تاثیر زیادی بر ناباروری مردان داشته باشد، آلودگی محیطی، صنعتی و آلودگی هواست که موجب  کاهش میزان اسپرم و ضعف آنها در باروری می​شود. تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده که از میان آنها می​توان به تحقیقات انجمن طب تولیدمثل ایتالیا اشاره کرد که در تحقیقاتش زندگی​شهرنشینی و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ناشی از رفت و آمد خودروها را در سطح شهر از جمله دلایل کاهش و ضعف اسپرم مردان برای باروری معرفی کرده​اند. آنها زندگی شهری و بی​تحرکی شدید و چاقی را از مهم‌ترین عوامل آسیب رساندن به سلول​های جنسی مردانه می​دانند.

چاقی و افزایش ناباروری در زنان

مطالعات متعددی در جهان انجام شده که نشان می​دهد زنان چاق یا مبتلا به اضافه وزن در مقایسه با زنانی که وزن طبیعی و استاندارد دارند، مدت زمان بیشتری را برای باردار شدن لازم دارند. ضمن آنکه احتمال ناموفق بودن بارداری در گروه زنان چاق نیز بیشتر است. به گفته متخصصان اضافه وزن درمردان و زنان منجر به افزایش میزان هورمون​ها در بدن آنها می​شود و این هورمون​ها فرآیند باروری را تحت تاثیر قرار می​دهند. در حقیقت ترشح غیرطبیعی هورمون​ها می‌تواند منجر به افزایش وزن و تاثیرات منفی بر تولید سلول​های جنسی مردان و زنان شود. به گفته محققان تجمع سلول​های چربی در بدن بر تنظیم تخمک​گذاری در زنان و همینطور بر تولید اسپرم در مردان ضروری است. و این روند می​تواند بر ناباروری آنها تاثیر بگذارد.

نقص عملکرد تخمدان در زنان

یکی از شایع​ترین دلایل ناباروری نقص تخمک​گذاری در زنان است. این حالت معمولا به دلیل نقص در عملکرد هیپوتالاموس و در نتیجه اختلال در تحریک غده هیپوفیز زنان به وجود می​آید. استرس، تروما، افزایش یا کاهش وزن شدید، بی​اشتهایی یا اختلال در خوردن غذا، فعالیت​های ورزشی سخت از جمله عوامل تاثیرگذار در فعالیت تخمدان​هاست که با بررسی بیماری​های زمینه‌ای و همین​طور اصلاح شیوه و سبک زندگی و مشاوره با متخصص زنان می​توان تا حد زیادی برای درمان و پیشگیری از بروز این اختلال اقدام کرد.

سیگاری​ها سخت بچه​دار می​شوند

بر اساس تازه​ترین تحقیقات پزشکی  کشیدن سیگار و دخانیات توسط مردان توان باروری را کاهش می دهد. این اتفاق در شرایطی که مردان در سن باروری قرار دارند و تصمیم دارند صاحب فرزند شوند تاثیر بیشتری دارد. چرا که از دیدگاه این متخصصان کشیدن سیگار می​تواند آسیب جدی به اسپرم​ها وارد کند و از طرفی با افت توانایی اسپرم​ها موجب بروز اختلال در باروری زوجین شود. علاوه بر مادران سیگاری، زنان سیگاری نیز احتمال باروری خود را دستخوش تغییر قرار می​دهند. زنان سیگاری در صورتی که در سنین بالاتر از 30 قرار داشته باشند با هر سیگاری که می​کشند احتمال بارداری خود را کم و کم​تر می​کنند.

بیمه جبران  هزینه ناباروری و نازایی چیست؟

با توجه به فناوری​های جدید در حوزه تشخیص و درمان نازایی و ناباروری امیدها و دریچه​های  جدیدی در زندگی بسیاری از زوج​های نابارور گشوده می​شود، به گونه​ای که امید به زندگی و بهبود کیفیت و روند زندگی آنها موجب افزایش نشاط و شادابی آنها نیز می​شود. بیمه درمان نازایی و ناباروری زوجین این روزها نقطه روشنی را در زندگی زوج‌های نابارور به همراه داشته است. زوج​هایی که مجبور به تامین هزینه​های کمرشکن درمان نابارویی هستند و برای تامین این هزینه​ها مشکلات زیادی دارند. سازمان بیمه خدمات درمانی و بیمه البرز از جمله بیمه​هایی هستند که خدمات طرح ناباروری و نازایی را به زوج​های جوان ارائه می‌دهند. با کمک این بیمه زوج​ها می​توانند جبران آن بخش از هزینه​های درمانی که برای درمان ناباروری و نازایی اعمال کرده​اند و همین​طور هزینه​های جانبی آن را جبران کنند. براساس اساسنامه این طرح تمام زوج‌های جوانی که برای بار اول ازدواج کرده​اند و بیش از 4 ماه از تاریخ رسمی ازدواج آنها نمی‌گذرد و سن خانم کمتر از 40 سال است می​توانند از بیمه جبران هزینه ناباروری و نازایی استفاده کنند.

کدام هزینه​ها تحت پوشش بیمه است؟

بر اساس خدماتی که توسط بیمه​ها به منظور پوشش هزینه‌های درمان نازایی ارائه می​شود، تمام بیمه​شدگان در طرح بیمه نازایی می​توانند تمام هزینه درمان سرپایی یا بستری ناشی از نازایی و ناباروری زوجین را تا سقف 4 میلیون تومان دریافت کنند. علاوه بر این، جبران هزینه​های آمبولانس و سایر فوریت​های پزشکی مرتبط با درمان ناباروری تا سقف 70 هزار تومان داخل شهر و 150 هزار تومان بین​شهری به بیمه​شدگان ارائه می​شود. البته باید توجه داشت که در این میان استثناءهایی هم وجود دارد که از میان آنها می​توان به هزینه اتاق خصوصی و همراه و همین​طور درمان نازایی​ها و ناباروری‌های ناشی از هر گونه سوءاستفاده از مواد یا عوامل فیزیکی و شیمیایی، هسته​ای یا نازایی​های ناشی از جنگ، اشاره کرد

    دیدگاه ها
    سوال یا دیدگاه خود را بنویسید :

    نام :

    نظر:

    کدامنیتی بالا را وارد کنید:

    مامانا کلاب را دنبال کنید

    نرم افزار موبایل