تاثیر استرس بر ناباروری

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ تعداد بازدید: ۳۱۰۵
send via email google plus facebook twitter

تاثیر استرس بر ناباروری

 خود دانید! ولی استرس، سبب نازائی می‌شود
 

     محققان دریافته‌اند که استرس می‌تواند سبب نازایی در زنان شود. این کشف می‎تواند توضیح‎دهنده برخی نازایی‎ها باشد، بدین شکل که استرس باعث آغاز نازایی و ادامه نازایی باعث افزایش استرس می‎‏شود. این، چرخه‌ای نادرست، آن هم از ظالمانه‌ترین انواع ممکن است. بنابراین، به نظر می‌رسد کسانی که زمانهای زیادی در زندگی خود گرفتار اضطراب و استرس می‌شوند، بویژه اگر دچار نازائی هستند، بهتر است ابتدا راهی برای درمان اضطرابهای خود بجویند.
تصویر خود دانید! ولی استرس، سبب نازائی می‌شود

    جام جم سرا: در پژوهشی جدید ادعا شده که استرس می‌تواند سبب نازایی در زنان شود. این کشف می‎تواند توضیح دهنده برخی از مواردی باشد که زوجین بدون هیچ دلیل مشخصی دچار نازایی شده‌اند. اگر تلاش برای بارداری بیش از حد معمول طول بکشد، می‌تواند در زوجین استرس ایجاد کند، در نتیجه مشکل خود را بازتولید کرده و می‌تواند برای همیشه ماندگار بماند.

     مدت‌ها بود که حدس زده می‌شد ارتباطی بین استرس‌های زندگی روزانه و نازایی وجود داشته باشد، اما مدارک قابل اعتنای چندانی در مورد ارتباط بین این دو وجود نداشت. به زنانی که تحت درمان باروری هستند، توصیه می‌شود که از استرس اجتناب کنند، اما این توصیه برای دیگر زنان که در تلاش برای بارداری هستند، انجام نمی‌شود. از هر 7 زوجی که در انگلستان مشکل نازایی دارند، در حدود یک چهارم آنها مشکل پزشکی خاص برای نازایی ندارند.

    به نقل از خبرآنلاین، برای بررسی نقش استرس در نازایی، کورتنی لینچ از دانشگاه ایالتی اوهایو و همکارانش نمونه‌های بزاق 373 زن آمریکایی را که به طور طبیعی برای بچه‌دار شدن اقدام می کردند، جمع کردند و سطوح انزیمی به نام آلفا آمیلاز را که سازنده استرس است در آن اندازه گرفتند.

زندگی زناشویی سردتر؟
     تقریبا 13 درصد زوجین، پس از یک سال نزدیکی بدون روش‌های جلوگیری از بارداری، موفق به حاملگی نشده بودند. این اتفاق تعریف تقریبا استانداردی از نازایی است. در یک سوم زنان که بالاترین سطح آنزیم آلفا امیلاز را داشتند، احتمال ناباروری 2 برابر کسانی بود که در یک سوم پایینی از نظر سطوح این آنزیم قرار داشتند.

    گروه لینچ در یک تحقیق قبلی خود دریافته بودند آنهایی که سطوح بالاتری از آنزیم استرس دارند، در نخستین ماه تلاش خود برای باروری به مقدار اندکی احتمال ناباروری را دارند. اما ارتباط آنزیم الفا آمیلاز با ناباروری بالینی اولین بار در تحقیق جدید بررسی شده است.

    اما این تحقیق، فرایند احتمالی درگیر در این اثر را مشخص نکرده است. همچنین بررسی نمی‌کند که آیا استرس مردان نیز روی ناباروری تاثیر دارد یا نه؟ ملانی دیویس از یونیورسیتی کالج لندن می‌گوید که این امر می‌تواند ناشی از تاثیرات مستقیم استرس روی بدن باشد، یا اینکه خیلی ساده به دلیل این باشد که افرادی که استرس دارند تمایل کمتری به نزدیکی خواهند داشت.

   در بخش دیگری از این تحقیق، از زوجین خواسته شد تعداد دفعاتی که نزدیکی داشتند را ثبت کنند. از این حیث تفاوت بسیار اندکی بین انهایی که بالاترین سطوح الفا آمیلاز را داشتند و آنهایی که کمترین میزان آن را داشتند، وجود داشت. اما دیویس می‌گوید که گاهی اوقات افراد در چنین تحقیقاتی درباره تعداد نزدیکی‌ها درست نمی‌گویند.

قدرت در دانایی است!
   جکی بویوین از دانشگاه کاردیف انگلستان که پیش از این در پژوهشی نشان داده بود استرس در زوجین تحت روش درمانی باروری آی‌.وی‌.اف تاثیری ندارد؛ هشدار می‌دهد که این یافته‌های تازه ممکن است منجر به استرس بیشتر در زوجین شود. او می‌افزاید: «احتمالا چیزهایی دیگری نیز هستند که زوج باید روی آن متمرکز شوند، همانند رابطه بیشتر و سیگار نکشیدن».

    اما لینچ موافق نیست. او فکر می‌کند که دانستن اینکه استرس می‌تواند دلیل ناباروری توجیه نشده باشد، می‌تواند به زوجین کمک کند تا عملکرد مناسب نشان دهند.

   او می گوید: «اگر شما دارید تلاش می‌کنید که باردار شوید و این روند حدود 5 یا 6 ماه بدون حصول به نتیجه مطلوب طول کشیده است، کاربست روش‌های کاهش استرس می‌تواند منطقی باشد. چیزهایی همانند یوگا، مدیتیشن یا ورزش روزانه منظم می‌توانند استرس را کاهش دهند. بهترین کار این است که سعی کنید چیزهایی که مناسب سبک زندگی خود است را بیابید»

    دیدگاه ها
    سوال یا دیدگاه خود را بنویسید :

    نام :

    نظر:

    کدامنیتی بالا را وارد کنید:

    مامانا کلاب را دنبال کنید

    نرم افزار موبایل