زایمان در آب

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ تعداد بازدید: ۳۶۲۰
send via email google plus facebook twitter

زایمان در آب

قرار داشتن جنین در کیسه آب رحم مادر در دوران بارداری، عامل آشنایی آن با محیط آبی محیط خارج است. زایمان در آب یک زایمان طبیعی است که ضمن درد کمتر نیازی به استفاده از داروهای بی‌حسی ندارد. در روشزایمان در آب با استفاده از آب با دمای 37- 34 درجه و relaxation عضلات، یک زایمان طبیعی اما بدون درد در آب گرم صورت می‌گیرد.

از مزایای این روش درد کم و عدم استفاده از داروهای بی‌حسی است ولی در این روش خطر بروز مشکلات تنفسی به جهت ورود آب به ریه نوزاد و عفونت و خونریزی برای مادر وجود دارد. راه کاهش خطرات ناشی از زایمان در آب، حضور مامای باتجربه و کنترل لحظه به لحظه شرایط زایمان و وضعیت مادر و نوزاد است. همچنین شرایط لازم جهت انجام این نوع زایمان، سلامت کامل مادر و جنین و اعلام رضایت کامل مادر از طریق پر نمودن رضایت‌نامه است...

در زایمان طبیعى، براى اینکه فرآیند زایمان زودتر به پایان برسد و مادر درد کمترى تحمل کند، به او آمپول فشار تزریق می‌شود، اما در زایمان در آب به تزریق آمپول فشار نیازى نیست، زیرا آب به دلیل خاصیتى که دارد موجب تنظیم انقباضات می‌شود. نیاز کمتر به اپیزیوتومى (برش ناحیه پرینه) در این روش است (گاهى براى اینکه نوزاد راحت تر به دنیا بیاید، لازم است برش کوچکى در ناحیه پرینه ایجاد شود.) اما در زایمان در آب به این برش نیازى نیست. آب حالت ارتجاعى و انقباضى بیشترى به عضلات دهانه رحم می‌دهد و در برخى موارد که لازم است دهانه رحم حدود چند میلی‌متر دیگر باز شود، نیازى به اپیزیوتومى نیست.

در زایمان طبیعى، بسیار پیش می‌آید که فرآیند زایمان کند و گاه حتى متوقف می‌شود. در این مواقع، عامل زایمان مجبور به مداخلات پزشکى و گاهى نیز انجام سزارین می‌شود. ازجمله مداخلات پزشکى می‌توان به تزریق اکسى توسین (آمپول فشار)، داروهاى تسکین‌دهنده و مخدر، ضداسپاسم‌ها، انجام جراحى، استفاده از دستگاه مکنده براى بیرون کشیدن نوزاد، استفاده از فورسپس (چنگک)، یا انجام سزارین نام برد؛ اما حین زایمان در آب، در اکثر موارد، به این‌گونه مداخلات پزشکى نیازى نیست.

کاهش نیاز به مسکن‌ها: ازجمله خواص دیگر آب خاصیت آرامش بخشى آن است. آب تا حد قابل‌توجهی موجب آرام شدن عضلات می‌شود و بنابراین به استفاده از مسکن‌ها نیازى نیست. درد زایمان یکی از شدیدترین دردهایی است که بشر در طول سالیان عمر خود تجربه نموده و زایمان در آب یکی از راه‌های رسیدن به زایمان بی‌درد است.

 

مزایای زایمان در آب

این روش، زمان درد ناشی اززایمان و اضطراب مادر را بر اثر احساس آرامش و سبکی که آب برای مادر ایجاد می‌کند، به طور مطلوبی کاهش می‌دهد. به طوری که پروسه زایمان برای مادر بسیار خوشایند است. آب در وان‌های مخصوص این روش روان است. به این صورت که این وان‌ها به شکلی تعبیه شده است که قابلیت تعویض آب در صورت کثیف شدن در آن به راحتی وجود دارد.

از سوی دیگر، در طی انجام زایمان می‌توان از موسیقی و نور دل خواه نیز برای تأمین بیشتر آرامش خاطر مادر استفاده کرد. قرار داشتن جنین در کیسه آب رحم مادر در دوران بارداری، عامل آشنایی آن با محیط آبی محیط خارج است. این امر تأثیر به سزایی در زایمان آسان دارد، از طرف دیگر از آنجا که نوزاد پس از تولد، به کمک ماما، به سرعت در آغوش مادر قرار می‌گیرد، از این طریق ارتباط عاطفی میان مادر و نوزاد نیز به سرعت برقرار می‌شود و پس از آن نیز، پس از تکمیل زایمان، مادر بدون هیچ مشکلی به اتاق ریکاوری می‌رود.

 

نبایدهای زایمان در آب

با اینکه این تکنیک، روش بسیار مناسبی به نظر می‌رسد ولی در موارد خاصی استفاده از این روش توصیه نمی‌شود، برای مثال وقتی نوزاد در شکم مادر جابجا نشده باشد و سرش به طرف پایین نباشد (وضعیت بریچ) یا نوزادان چندقلو باشند یا در شرایطی که مادر از اکلامپسی (فشارخون و دفع پروتئین در ادرار و تشنج حاملگی، گاهی همراه با اغما) رنج ببرد، این روش توصیه نمی‌شود.

به علاوه در هنگام وجود نشانه‌هایی از بی‌قراری یا تنش و حرکات غیرارادی در جنین، خونریزی، استفاده مادر از مسکن‌هایی نظیر پتیدین یا بالا بودن سن مادر انجام زایمان در آب به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

 

    دیدگاه ها
    سوال یا دیدگاه خود را بنویسید :

    نام :

    نظر:

    کدامنیتی بالا را وارد کنید:

    مامانا کلاب را دنبال کنید

    نرم افزار موبایل