تفاوت سزارین با بیهوشی و بیحسی

۱۳۹۶/۰۲/۳۱ تعداد بازدید: ۳۸۶۸
send via email google plus facebook twitter

تفاوت سزارین با بیهوشی و  بیحسی

 سزارین با بیهوشی: 

پس از آماده شدن در بلوک زایمان ، به اتاق عمل انتقال داده می شوید.  شما با کمک پرستار بیهوشی وارد اتاق عمل شـده ، روی تخت عمل قرارگرفته و به مانیتور  (دستگاه چک علایم حیاتی) وصل می شوید. نبض، تنفس و نـوار قلبتان بـه کمـک دسـتگاه ها کنتـرل شـده، یکـی از رگهایتان برای تزریق سرم و داروهای بیهوشـی بـاز نگهداشـته مـی شـود. سـر و گـردن، د هـان، بینـی و دندانهای لق چک شـده و اکسـیژن از طریـق یـک ماسک وارد ریه هایتان مـی شـود . سپس بـا تزریق داروهای بیهوشی از طریق رگ، شما تقریبا" پس از 30 ثانیه بیهوش میشوید.
ضمن بیهوشی راه هوایی شما با روشـهای مناسـب باز نگهداشته میشود (گذاشتن لوله در دردهان ) و تنفس شما تـا پایـان عمـل بـا دستگاه بیهوشی کنترل میشود.
بیهوشی تا پایان عمل ادامـه دارد و ضـمن عمـل شما دردی احساس نخواهید کرد. پس از اتمام عمل کمکم بیدار میشوید و صـدای پزشـک بیهوشـی را میشنوید، در این حالت او به شـما مـی گویـد کـه عمل تمام شده و از شما میخواهد آب دهانتـان را بلعیده و خوب نفس بکشید. در تمام این مدت علایم شما تحت کنترل است . تا بیداری کامل در اتاق ریکاوری  می مانید، در صورتیکه حالت تهوع و استفراغ داشتید، سر خود را با کمک پرستار بیهوشی به یک طـرف برگردانـده و محتویـات دهانتـان را خـالی کنیـد . در ضـمن اگـر مشـکل دیگــری داشــتید(احســاس دفــع ادرار، درد شدید و...) به مسوول اتاق ریکاوری بگویید. شما بعد از ریکاوری ، بـه بخـش خـود منتقـل می شوید، تا زمان لازم در آنجا ناشتا مـی مانیـد و در صورتیکه سرفه داشتید برای پیشگیری از درد، دسـت خود را روی محل عمل گذاشته و آرام سرفه کنید.
گاهی ممکن است پس از پایـان بیهوشـی ، مـدت بیشتری در اتاق بهبودی بمانیـد یـا بعـد از عمـل بـه بخش دیگری منتقل شوید، مطمئن باشید این تصمیم تیم جراحی برای مراقبت بهتر از شماست.

 


معایب بیهوشی برای سزارین : 

  • -احتمال ایجاد تهوع و استفراغ  بیشتر است 
  • -احتمال برگشت محتویات معده و ورود آنها به ریه (آسپیراسیون)
  • -درد بلافاصله بعد از عمل (به محض به هوش آمدن ، اوج درد را حس میکنید . اما در روشهای بیحسی ، بی حسی کم کم از بین می رود)
  • -گیجی و منگی و حالت خاص پس از بیهوشی و عدم امکان ارتباط فوری با نوزاد
  • -احتمال رسیدن بلافاصله برخی از داروهای بیهوشی به جنین و بی حال متولد شدن جنین 
  • -احتمال اشکال و عدم موفقیت در لوله گذاری و عوارض ناشی از آن
  • -احتمال آسیبهای دندانی و چشمی و اندامها در بیهوشی عمومی( گر چه این عوارض شیوع کمتری دارند)
  • -عدم امکان رویت بلافاصله نوزاد
  • -حساسیت به مواد بیهوشی


سزارین با بی حسی از کمر 

 ٭در تمام دنیا  بهترین  روش بی دردی برای  سزارین،  بی حسی منطقه ای (از کمر) است .

تفاوت بی حسی اسپاینال با اپیدورال:

 


1.    محل تزریق : بیحسی نخاعی تزریق داروی بی حسی در فضای ساب آراکنوئید است . •بیحسی اپیدورال:تزریق محلول بیحسی در فضای اپیدورال است .که در روی ساک دورمر قرار دارد.
2.    •اپیدورال در تمام سطوح ولی اسپینال فقط در کمر صورت میگیرد.
3.    اسپینال : سریعتر انجام میشود ، آزار کمتری میدهد.دوز کمتر دارو میخواهد.بلوک حسی وموتور قوی تری میدهد.
4.    •اپیدرال: سردرد نمیدهد.مگر دورمر پاره شود .افت فشار کمتر میدهد.کنترل بهتر قدرت بلوک حسی وموتور داریم .میتوان کاتتر گذاشت  و بلوک را محدودیا طولانی نمود مثل زمان زایمان . 

 

دانستنی های سزارین با بی حسی از کمر:

مادرمیتواند در طی عمل بیدار باشد .و یا  نباشد (با داروهای وریدی خوبانده شود.مثل بنزودیازپین ها ،مخدر ها.و ..)

 در این روش مادرصدای گریه نوزاد خودرا شنیده، تماس پوستی بین مادرو نوزاد وی برقرار می شود.این مسئله به ایجاد و تقویت ارتباط عاطفی در طول زندگی بین مادروفرزند کمک می کند.

 

٭برای انجام بی حسی از کمر: مادر در وضعیت نشسته یا خوابیده به پهلو قرار گرفته، سر را به سمت شکم خم می کند. متخصص بیهوشی، ابتدا پوست ناحیه کمررا با بتادین ضد عفونی می کند. پس از آن یک سوزن ظریف مخصوص را در ناحیه کمر وارد پوست کرده،پس از اطمینان از محل صحیح سوزن و مشاهده مایع نخاعی،داروی بی حس کننده موضعی را تزریق می کند.
 مادر سریعا به وضعیت خوابیده به پشت(طاقباز) برمی گردد. سپس  احساس تغییر دما به ویژه گرم شدن،بی حسی و کرختی در پاها، شکم و نهایتا قسمت پایینی قفسه سینه شروع می شود.مطمئن باشید جراح شما  ،قبل از ایجاد اولین برش ، حتما بیحس شدن شما را چک کرده و پس از اطمینان از بیحسی کافی، شروع به کار میکند . شما بی حس هستید. اما حرکات را حس میکنید. در واقع فقط "درد " ندارید . مثل زمانی که اعمال  دندانپزشکی انجام می دهید . 

 


عوارض سزارین با بی حسی از کمر : 

  • ٭در برخی از افراد ممکن است برخی از علایم زیر مشاهده شود : احساس بی قراری، تغییرات کوتاه مدت فشارخون و ضربان قلب، تهوع استفراغ و ...
  • نگران نباشید. تقریبا در تمام موارد این عوارض قابل کنترل است.
  • ٭شایعترین عارضه پس ازبی حسی سردرد وضعیتی است. این سردرد با دراز کشیدن کمتر می شود . اما با نشستن و ایستادن افزایش می یابد. برای کاهش شدت سردرد توصیه می شود: مایعات به مقدار کافی و فراوان استفاده کنید (ترجیحا آبمیوه شکر دار و صنعتی نباشد  . چون بیشتر ادرار را زیاد کرده و آب بدن را کم میکند).  قهوه و نسکافه در کاهش سردرد موثر است . . بی حرکت ماندن مادرپس از عمل  ،به کاهش سردرد کمک میکند
  • ٭ در صورت ادامه سردرد یا شدت یافتن آن ، و یا بروز علایمی چون علایم حسی و حرکتی، استفراغ، تاری دید، تب، سفتی گردن، خواب آلودگی غیر عادی لازم است به پزشک مراجعه شود.(ترجیحا متخص بیهوشی خودتان)
  • ٭کمردرد :  کمردرد می تواند ناشی از تغییرات بارداری، وضعیت خوابیدن بیمار روی تخت و نقل و انتقال بیمار وخود زایمان ....باشد. ایجاد کمردرد بخاطر ورود سوزن باریک به ناحیه ، خیلی نادر است
  • بیماران معمولا وحشت دارند از ورود سوزن و از ایجاد فلج دائم میترسند.

 

    دیدگاه ها
    سوال یا دیدگاه خود را بنویسید :

    نام :

    نظر:

    کدامنیتی بالا را وارد کنید:

    مامانا کلاب را دنبال کنید

    نرم افزار موبایل